De Hollanders

De Hollanders

Actueel theater

De Hollanders is een theatercollectief dat in producties een wisselwerking zoekt tussen toneel, actualiteit, literatuur en muziek. Wij kijken met een open blik om ons heen en verwerken onze betrokkenheid bij de wereld tot vertellingen van deze tijd. Fantasievolle verhalen in de verwarrende realiteit van vandaag. Over grote systemen en hoe de kleine mens zich daartoe verhoudt. Vol doem én utopie. We ontwikkelen nieuw repertoire over de vliegensvlugge transitie van de wereld waarin wij nu leven en over de stemming die daar heerst. We zoeken naar waar dit ons persoonlijk raakt, waar het wringt of waar we de grip kwijt dreigen te raken. We proberen de tijdsgeest te vangen en verbanden te leggen die ons een stap verder brengen.

Het mooie van samenwerking

Wij benadrukken de kracht van samenkomst, collectiviteit en uitwisseling en zoeken intensief de samenwerking op met kunstenaars en instellingen van binnen en buiten het theaterlandschap. Wij geloven dat er voortdurend nieuwe energie en invalshoeken nodig zijn om met een open en onbevooroordeelde blik naar de wereld te kunnen blijven kijken. Daarom werken we in al onze projecten samen met personen of organisaties die ons inspireren. Auteurs, regisseurs, musea, denkers en acteurs worden tijdelijk een medemaker van De Hollanders. Gezamenlijk gaan we een intensieve onderzoeksperiode in van lezen, brainstormen, discussiëren en schrijven waarin we elkaar vinden en verrijken. Zo vinden we onszelf steeds opnieuw uit en kunnen we ons publiek blijven verrassen en uitdagen.

Geïnformeerd naïef

Wij maken geen theater om ergens tegenaan te schoppen of schreeuwend de barricades op te gaan. Wij gaan het gesprek aan. Op zoek naar nuance in een ongenuanceerde tijd nemen we een open en niet-cynische houding aan. We blijven niet hangen in het ‘wat als’ maar gaan over tot het ‘en dan’. Daarbij kiezen we bewust voor een zekere naïviteit;.bewust van onze geschiedenis zijn we nieuwsgierig naar de toekomst. Idealistisch maar niet vastgepind op één ideaal.

Verschillende vormen van theater

In 2011 debuteerden we met De Hollanders, onze afstudeervoorstelling van de Amsterdamse Toneelschool en Kleinkunst Academie, en katapulteerden onszelf daarmee de theaterwereld in. Sinds die tijd maken we geëngageerde muziektheatervoorstellingen waarmee we langs de middelgrote zalen van Nederland en België touren, produceren we eigen voorstellingen op locatie – zo stonden we op daken, in tenten en wandelden we op industrieterreinen – en houden we theatrale talkshows waarin we met ons publiek in discussie gaan over een actueel onderwerp.

Artistieke kern

De artistieke kern van De Hollanders bestaat uit Imke Smit, Thomas Höppener en Roelof Pothuis. We worden ondersteund door zakelijk leider Ben Visser, dramaturg Aukje Verhoog, relatie- en sponsormanager Simone van Bennekom en productieleider Emiel Rietvelt. Sinds 2015 is Theaterzaken Via Rudolphi ons impresariaat.

Thomas Höppener

Thomas Höppener

Acteur en theatermaker

Thomas werd op 5 januari 1988 geboren in een klein huisje te Haarlem. Hij behaalde zijn havo-diploma op de Vrije School en werkte mee aan meerdere projecten bij de Haarlemse Toneelschuur.

In 2011, het jaar dat hij afstudeerde aan de Amsterdamse Toneelschool en Kleinkunst Academie, speelde hij bij NI! Theaterproducties in de operabewerking van Sieb Posthuma’s Mannetje Jas onder regie van Dick Hauser met muziek van Boudewijn Tarenskeen. Ook was hij te zien in de 101 Dalmatiërs van Bos Theaterproducties. Thomas speelt en speelde bij Frascati producties in meerdere producties onder regie van Maren Bjørseth – zoals de Wilde Eend – en speelt in meerdere voorstellingen van Jan Hulst – zoals Scheepshoreca, Illias en Buut, de naderende dood –.

Imke Smit

Imke Smit

Acteur en theatermaker

Na haar afstuderen aan de Amsterdamse Toneelschool en Kleinkunst Academie  in 2011 was Imke – naast haar producties met De Hollanders – te zien in verschillende theatervoorstellingen, films en series. Een kleine greep hieruit zijn Faust van het Nationale Toneel, Sunday in the park with George van het M-lab, Soldaat van OranjeAlleen op de wereld van Theatergroep MAAS, De vlucht van een Granaatappel van Theatergroep Rast en meerdere producties bij muziektheatergezelschap Circus Treurdier. Op de beeldbuis was zij te zien in onder andere de series Moeder ik wil bij de Revue en Bellicher-Cel.

David van Uuden

David van Uuden

Acteur en theatermaker

David van Uuden (1990) studeerde in 2015 af aan de Amsterdamse Toneelschool&Kleinkunstacademie en is sindsdien werkzaam als acteur. Tijdens zijn studie liep hij o.a. stage bij Het Amsterdamse BosTheater, Bellevue Lunchtheater en het Noord Nederlands Toneel. Direct na het afronden van de acteursopleiding, maakte hij met Dorien van Gent en Thomas Spijkerman de voorstelling ‘Dinner for One’ onder de Koninklijke Schouwburg (Het Nationale Theater). Verder maakt hij voor twee seizoenen met collectief KRIMSKRAMS familievoorstellingen voor Over het IJ Festival (‘De Verbeelde Stad’ en ‘Onder het IJ’) en speelde hij o.a. bij Theatergroep RAST en Theatercollectief De Hollanders waarmee hij recentelijk de door en met Spinvis geschreven sciencefiction voorstelling ‘De Eersten’ speelde.

Naast acteur, is David ook zanger met een passie voor r&b en soul.

Emiel Rietvelt

Emiel Rietvelt

Productieleider en technisch producent

Emiel is opgegroeid in het Westland en afgestudeerd aan de Opleiding Techniek en Theater op de Theaterschool Amsterdam. Hij heeft zich gespecialiseerd op het gebied van Technische Productie en is, naast zijn werk bij De Hollanders, werkzaam voor verschillende theatergezelschappen en festivals, zoals Festival Karavaan, het ITS Festival, Meneer Monster, Orkater en BOG.

Roelof Pothuis

Roelof Pothuis

Vormgever

Roelof studeerde in 2012 af aan de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten. Tijdens zijn studie specialiseerde hij zich in lichtontwerp, om later door te specialiseren naar scenografie (theatervormgeving). Hij assisteerde onder meer Rieks Swarte bij de productie To be or not to be  van het Zuidelijk Toneel en was beeldregisseur voor on/off, een samenwerkingsproject van het Muziekgebouw aan het IJ met het Nieuw Ensemble waar hij samenwerkte met regisseur/componist Thanasis  Deligiannis. Roelof richtte in 2012 met Herbert Janse Interior Scenography op, een bedrijf gespecialiseerd in high-end restaurant design. Daarnaast  ontwierp hij samen met vier vormgevers de productie Dolhuis Kermis van Opera2Day en ontwerpt hij de decors voor theatergroep Kat op het Spek.

Ben Visser

Ben Visser

Ben Visser (29) is sinds februari 2013 de zakelijk leider van De Hollanders. Hij is afgestudeerd aan de opleiding Productie Podiumkunsten van de Theaterschool Amsterdam. Samen met De Hollanders heeft hij de dagelijkse leiding over het gezelschap. Onderhoud hij het contact met de partners en draagt zorg voor de financiele en zakelijke aspecten van het gezelschap.

Ben Visser is tevens zakelijk leider van jeugdtheater gezelschap Meneer Monster en Alink&Plukaard.

“De zakelijk leider zijn van De Hollanders is erg uitdagend en inspirerend zowel op zakelijk als artistiek vlak. Ik probeer met De Hollanders stappen te maken op het gebied van ondernemerschap”

Aukje Verhoog

Aukje Verhoog

Dramaturg

Aukje studeerde theaterwetenschappen in Utrecht en was onder meer werkzaam als freelance dramaturg en voor het Utrechtse SPRING festival en Theater Bellevue in Amsterdam. Bij de Fringe was ze eerder betrokken als programma-adviseur. Ze wordt door de organisatie gezien als ‘een echt festivaltalent die de Fringe verder tot ontwikkeling kan brengen, met oog voor de wensen van podiumkunstenaars én publiek’.

Doris Zijlema

Doris Zijlema

Doris Zijlema (1992) studeerde af in Theaterwetenschap aan de Universiteit van Amsterdam. Na werkzaamheden in de productie voor o.a. Ellen ten Damme, en eigen voorstellingen in samenwerking met o.a. Eddie B. Wahr, deed zij ervaring op in de publiciteit bij het ITs Festival en Orkater. Nu werkt(e) zij als publiciteitsmedewerker voor organisaties als Mobile Arts (o.a. Theaterfestival de Parade), de Flamenco Biënnale, Stadsschouwburg Amsterdam en De Hollanders.

BOURNE

BOURNE

Sinds de oprichting van De Hollanders in 2012 is het design- en communicatie bureau Bourne zeer close bij ons betrokken. Samen met hen bepalen we om de vier jaar onze kernwaarden zijn om zo het ‘merk’ De Hollanders te kunnen bepalen. Aan de hand daarvan ontwerpen zij een huisstijl die de echte Hollanders-identiteit uitstraalt en die terugkomt in alle publiciteitsuitingen en communicatiemiddelen. Zo blijft de signatuur van De Hollanders zich altijd ontwikkelen en verbeteren. Deze branding wordt onder andere ingezet om weer nieuwe partners bij ons te betrekken.

Barbara Brian, partner Strategy bij Bourne: “Wij zijn er trots op bondgenoot van De Hollanders te zijn. Het is een stoer,origineel en ondernemend collectief dat moderne en onorthodoxe middelen inzet om mensen om zich heen te verzamelen en te behouden. Ze slagen er elke keer in om te verrassen en te vernieuwen, zowel door de partners met wie ze samenwerken als met de producties waar dit toe leidt. Van ons vraagt dit voortdurend om scherpte bij de branding en het design van het collectief. Die uitdaging is voor ons ook superleuk – in sommige gevallen zelfs leuker dan het werken voor opdrachtgevers waar alles al vast ligt.”

DRIIVN

DRIIVN

Daarnaast zijn we, sinds 2014, met het Amsterdamse online marketing en social media bureau DRIIVN bezig meer rendement te halen uit ons online bereik. Dit is zeer goed bevallen en heeft – door de intensieve aanpak – geresulteerd in een hoger aantal volgers, publiek en kaartverkoop. Dit is de reden dat wij met hen verder willen werken aan onze sociale media skills. Samen bedenken we strategieën hoe we De Hollanders als organisatie via onze sociale media kanalen het beste en op een originele manier kunnen profileren. Doordat we onze volgers meer bij ons betrekkenontstaat er zo een steeds levendiger netwerk rondom De Hollanders.

Dominique Wagelaar, communicatiespecialist DRIIVN: “Met De Hollanders willen we ‘Theaterkaartverkoop 3.0’ invoeren. De Hollanders en DRIIVN zijn een perfect team om via online advertising de kaartverkoop een boost te geven en zo meer publiek te genereren.”